Var fanns du?

Dessa mina favoritverser ur bibeln är inte bara poetiska och väl formulerade utan för mig väldigt mäktiga. Bara den sanne Guden kan ställa människor till rätta på det viset han gör med Job här. För jag är övertygad om att han var den som lade jordens grund. Utan att vara speciellt intelligent inser jag att skapelsen är alltför noggrant genomtänkt, perfekt och vacker för att vara en slump (synd att vi människor tillåtit ondskan fördärva den!).
 
"Herren svarade Job ur stormvinden. Han sade:
 
Vem är denne som fördunklar mitt råd
med ord utan förstånd?
Spänn bältet om livet som en man,
jag vill fråga dig, och du skall svara mig.

Var fanns du när jag lade jordens grund?
Svara, om du har så stort förstånd.
Vem har bestämt hennes mått - du vet!
Och vem spände mätsnöret över den?
Var fick hennes grundpelare sina fästen?
Vem lade hennes hörnsten,
medan morgonstjärnorna tillsammans sjöng
och alla Guds söner ropade av glädje?

Vem satte dörrar för havet
när det bröt fram ur moderlivet,
när gav jag moln åt det att klä sig i
och lät tjockt mörker bli dess linda,
när bestämde jag dess gräns
och satte bom och dörrar för det,
och sade: "Hit får du komma, men inte längre,
här skall dina stolta böljor lägga sig"?

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback