Hjälp dig själv

Under mitt korta liv har jag i alla fall insett minst en stor sanning och det är att: man blir glad av att hjälpa andra. Man glömmer sina egna problem. Eller de blir i alla fall minimala brevid andras. Och jag tror verkligen att det finns ett område för alla att hjälpa till på. Genom våra olikheter kan vi inspirera och uppmuntra andra. När någon är svag kan du vara den som är stark eller när någon är fattig kan du vara den som ger. Ett leende till kassörskan kan räcka, det är inte en klyscha!!! Men det är också genom likheter man kan hjälpa varandra. Någon där ute är förmodligen i samma sits som du är eller har varit i. Ibland hjälper det att bara få höra att man inte är ensam i det man går igenom och om du själv kommit ur situationen frisk och hel är det ju inte mer än rätt att dela med sig.
 
Jag har väl kanske lagt detta lite åt sidan nu när jag fick barn. Förr var man ju engagerad i kyrkan på lite olika sätt men sen när Lemonie kom såg man henne som en ursäkt för att inte behöva hjälpa till mer. Men det finns nog ändå små små sätt att hjälpa på trots att man har fullt upp själv. Jag brukar be att Gud ska visa mig vad just jag kan göra för dagen. Och just denna dag har jag försökt uppmuntra och rådge unga tjejer i svåra situationer på internet-trådar. Jag vet inte om det hjälpte just dem trådstartarna men det kanske läses av 100 andra tjejer till i samma sits... Någon kanske fick hjälp av det.
 
Det är ju ändå något i människan som får en att bli tillfredsställd av att hjälpa andra. Man känner sig typ nyttig, användbar och osjälvisk och det ger en frid på något vis.
 
 
Via google.se
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback