Skall religionsämnet försvinna helt nu?

Tydligen skall en del texter strykas ur kristendomens kursplan för grundskolor och som konsekvens av detta har över 700 protester skickats in till skolverket. I kursplanen har de i princip ersatt kursens inriktning och karaktär med syfte och kraven som ställs på eleverna. Bland annat har texter om kristendomen strukits som tidigare funnits med. Här kan du se en artikel ur Aftonbladet om det och även texten som togs bort --> artikel.

Varför skulle det vara något konstigt att undervisa om och ge elever förståelse för den religion som är grunden till hela vårt nutida samhälle? Om man verkligen skall förstå Sveriges historia kan det nog vara värdefullt om man förstår kristendomen som religion.


Nu är ju inte ämnet helt borta men det ser ut som att vi är på väg dit och de personer som vädjar till det påstår att religion är något en person själv kan söka information om och ta ställning till. Jag förstår tanken men jag håller inte alls med. Jag tror man förebygger fördomar bland unga om man kan lyckas ge dem en bild av vad det är som så många håller för sant och verkligt. Jag menar, detta med religion är en alldeles för stor del av vår värld och människors liv för att strunta i. Dessutom hör det till allmänbildning att veta vem Dalai Lama, Jesus Kristus och Muhammed var. Och nu tänker en del att man likväl skulle kunna införa dessa personer, bland andra, i skolämnet historia istället och stryka religion. Men för många är dessa personer inte bara en historisk människa utan någon utöver det naturliga, de berör ett ämne som är bortom en människas verkliga uppfattning. Historia och religion kan aldrig bli samma och låt oss inte försöka få dem att bli det.

Slutligen vill jag säga att vi givetvis aldrig kommer att leva i en fullkomligt objektiv värld utan yttre påverkan och inflytande. Och folk kommer alltid ha delade åsikter om olika saker men det betyder väl inte alltid att det är något negativt som man måste förebygga? Jag menar, olika åsikter kan vara både spännande och livsviktiga. Det är exempelvis inte nödvändigt att ta bort undervisningen om evolutionsteorin bara för att inte alla fullt håller med. Detta med en värld full av påverkan från alla håll tog jag upp bland annat p.g.a. de många föräldrar som säger att de vill skydda sina barn och låta dem välja själv. Jag undrar nämligen bara hur det är möjligt för att någon välja om det inte längre finns några alternativ?



Kommentarer
Postat av: Mike T

O så blev bloggen politisk! =)

2010-02-17 @ 16:35:25
Postat av: Rebecka

Förökte iaf men detta var jobbigt att skriva alltså. Ha kul på kalaset återbudare.

2010-02-17 @ 17:18:22
Postat av: LePoop

Hej. Kul att du kommenterade min nystartade lilla blogg. =)



Nu är det ju inte så att ämnet Religionskunskap kommer försvinna, inte heller antalet poäng kommer minska som jag förstår, det är bara kursplanen som är på förslag att ändras. Som det ser ut idag är största delen av Religionskunskapen fokuserad på Kristendomen. Jag menar att alla de stora religionerna bör få samma utrymme. Visst behöver vi lära oss om Kristendomen för att förstå våran svenska och europeriska historia och nuvarandre samhälle, men i en allt mer globalierad värld behöver vi även lära oss om alla de andra religionerna. Det verkar som att du håller med av ditt inlägg att döma dock så det är möjligt att du missförstått vad jag försökte säga från början.



Ha det så bra.



Jenny (
lararstudentbloggen.wordpress.com)

2010-02-17 @ 17:30:11
URL: http://lararstudentbloggen.wordpress.com
Postat av: LePoop

Hej igen. Jag tror inte att ämnet är påväg att försvinna. Kan tänka mig att det är många som har åsikter om det och argument för att det bör tas bort men jag kan inte tänka mig att någon vettig politiker som verkligen bestämmer över dessa frågor inte inser vikten av att ha kunskap om världens religioner. De flesta världsliga konflikter är eller var väl religionsbundna på något sätt. Hur skulle vi någonsin kunna förstå något om världens historia om vi inte hade kunskap om religion. Nej, tror att vi är väldigt långt ifrån att förlora Religionskunskapen i skolan.

2010-02-17 @ 18:32:01
URL: http://lararstudentbloggen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback