Secret Window

Det här med hemligheter är minsann ett kapitel för sig och i detta stora kapitel finns det en sak jag måste reda ut, när vi talar om hemligheter som inte drar skam över oss själva vill säga (när vi talar om skvaller med andra ord.) Jag undrar vad det är i människans natur som gör att vi så gärna vill tala ut denna hemliga sak vi vet om? Vad det är som gör att det känns så svårt att bevara en hemlighet ibland? Ja, förmodligen är det väl för att vi bl.a. känner oss viktiga och speciella när vi avslöjar något bara vi visste om. Sedan är det givetvis spännande att se någon annans reaktion när denna andra person också får veta, vi vill egentligen oftast att alla ska få reda på det (detta för att vi gillar drama och skvaller). Men räcker det inte med att man är två personer som vet om hemlisen? Jag menar, det räcker ju med två personer för att kunna föra en dialog om denna hemlighet och dessutom är man förmodligen och för det mesta redan En person för mycket som vet om hemligheten. Man borde vara tacksam att man fick veta och man borde inte ens tänka tanken på att berätta vidare. I en situation som denna vi pratar om, där man vet något hemligt, håller man ett verkligt stort ansvar i sina händer med tanke på att man kan vara nyckeln till att 100-tals till personer får veta. Och nu när jag tänker på det känner jag att jag faktiskt inte gillar hemligheter, jag orkar inte det ansvaret, den lilla löjliga kamp som börjar inom en när man vill berätta för någon annan. Varför finns det ens hemligheter? Jo, när man ser på dess synonymer säger det: fördold, hemlighållen, undandold etc. För att avgöra själv låter det som att hemlighet är något negativt och skamligt och det tycker jag stämmer för det mesta. Så för att avsluta ett dåligt svar på en dålig fråga kan man säga att någon (för det mesta) skapar en hemlighet när den har varit med om något, tänkt något. gjort något, sett något eller sagt något som den skäms för eller som den ej vågar berätta. Det kan spara på problem och trubbel för en tid men egentligen vet vi alla att alla våra skamliga hemligheter kommer fångas upp av vinden och sväva ut genom det där öppna fönstret förr eller senare...

(P.S och OBS: jag är väl medveten om att hemligheter även kan vara positiva sådana!)
(P.S 2 Jag redde inte ut någonting i denna ostrukturerade och osammanhängande text, bara att man kan ta på sig hörlurar och slippa hemlisen.)
          
     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback