Jag och mina maränger

Igår blev det maränger igen. Jag testade att göra franska maränger, de tidigare jag gjort har varit s.k. schweiziska. Dessa var något bökigare eftersom de görs över vattenbad och jag vet inte om de blev så mycket godare heller.

På många hemsidor skriver de att maränger är enkla att göra men det ligger verkligen en hel vetenskap bakom detta. Det är svårt att få till perfekta maränger. Som inte faller ihop, som inte smakar ägg, som inte har sockerkornen kvar o.s.v. Jag kanske skulle ta och skriva en bok om det, så jag får reda ut alla de kemiska processerna i detta.

Idag har jag i alla fall lärt mig att en citronskvätt i smeten inte bara bidrar till fastare smet utan också tar bort en del av äggsmaken. Samt att italienska maränger är bästa varianten om man ska blanda med andra ingredienser. Just det!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback