Maränger

Många är det som frågat efter recept på mina maränger jag brukar göra.
Det gör mig glad eftersom jag egentligen inte är någon hejare på bakning.
Men just maränger har jag läst på lite om så jag publicerar mitt supermagiska recept här nedan.
 
MARÄNGER
Till ca. 12 stora maränger:
 
3 stora rumsvarma äggvitor
1 krm vinäger el. en skvätt citronsaft
2 dl strösocker
2-3 msk färska mosade bär (ev. med lite socker
 
  1. Sätt ugnen på 80-100 grader
  2. Vispa äggvitorna till vitt skum. Vispa sakta i början för att öka hastigheten sen.
  3. Tillsätt vinägern (el. citronskvätten) och vispa ytterligare tills massan blivit mycket finsporig.
  4. Vispa ner sockret lite i taget och vispa i 8-10 min el. tills massan är styv och håller formen (massan ska ej rinna ur när du vänder bunken upp och ner).
  5. Vänd försiktigt ner bären och dra med en gaffel för att få ett fint mönster på marängerna.
  6. Klicka eller spritsa ut ca. 12 maränger på en plåt med bakplåtspapper.
  7. Grädda i 80-100 grader i 2-3 timmar eller tills marängerna känns torra och lätt släpper från pappret. Låt svalna på galler eller ännu hellre eftertorka i avstängd ugn.

 

Tips och alternativ:

  • För att få segare maränger snarare än spröda grädda kortare tid på ngt högre grader.
  • Ersätt bär med smält choklad, puffat ris el. annat gott.
  • Använd torra och rena redskap för att få äggvitan till hårt skum.
  • Använd metallbunke eller glasskål och inte plast eftersom det lätt fastnar fett i plastbunkar.
  • Använd inte färgning/smaksättning med konserveringsmedel eftersom det kemiskt sätt bryter ned ett av äggvitans protein.
  • Smeten skall vispas tillräckligt länge för att sockerkornen ska försvinna, bli blank och styv men inte så länge att smeten blir övervispad och grynig.
  • För hög värme kan bidra till lite brunaktiga maränger så testa dig fram. Använd gärna varmluftsugn, annars grädda i nedre delen av ugnen.

Kommentarer
Postat av: sanna

gud vad goda de ser ut!

2013-01-23 @ 19:37:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback