Tänkvärt om La Luna!

Jag fick för mig att jag skulle börja studera månen lite grann när jag en dag började fundera över dess bana runt jorden osv. Jag undrade hur den rörde sig, om man kan se alla sidor av den och sådär...  Först tyckte jag mig inte begripa någonting, det var så rörigt och jag läsa citat av Isac Newton; "Jag hade aldrig haft huvudvärk, utom de dagar jag studerade månens teori". Jag begrep iaf sen att den roterar runt jorden och runt sin egen axel men att man bara kan se En sida av månen (pga att det tar lika lång tid för de båda varven. Men så upplyste Wikipedia mig om en annan sak vad de gäller månförmörkelse: "Det kan inte förklaras som annat än en slump att solen vars diameter är 400 gånger så stor som månens ligger just 400 gånger så långt bort, vilket gör att de två himlakropparna ser nästan exakt lika stora ut från jorden."

Var inte det lite märkligt och intresseväckande? Det är säkert inte alls en slump, hur stora är oddsen liksom? Nej, nej, Gud visar sig genom detta fenomen!

(P.S Inte försöker väl jag vara överdrivet djup eller så men rymden och universum är så fint och underskattat. Har läst fascinernade om stjärnfall också)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback