Anne of Green Gables

Igår kommde Tessan och Maya hit till min o Deboras lille vita rum. Vi samlades för att tillsammans följa Anne with an e. Vissa av oss har ju växt upp med denna helt crazy bra film/serie. Mycket skratt följer med filmen och samtidigt blir man blir helt salig av både miljön, nature, manuset, karaktärerna och bara grejen att få följa en grupp människor under en så lång tid.

Anne Shirley är underhållande pinsam och jag gillar verkligen att se hur hon går från att vara en naiv, drömmande och oförskämd tös till att bli en riktig fager dam. Och Matthew och Marilla som hon får komma och bo hos, deras karaktärer är så fint utmärkande om man kan säga så. Alla relationer Anne har med andra utvecklas så snyggt. För att inte tala om hennes relation till Gilbert Blythe som under dessa många timmar i filmen verkligen är intresseväckande. Ja, vad ska man mer säga, jag vill ju förstås ha Gilbert...

"Stjärnorna i sina banor är emot mig"
"Plommonkakor botar inte ett sjukt sinne"
Anne Shirley



(P.S. Jag fattar inte varför jag ville vara Diana när jag var liten. Moroten är ju så mycket finare än korpen.)


Kommentarer
Postat av: Tessituss

haha mys, såg inte att du oxå skrivit om vår fantastiska Anne med ett e! Ja vill kolla klart snarast. Det bästa kommer!

2009-10-16 @ 19:54:47
Postat av: Maya

Vad fin blogg du har nu R! Såg ni klart på filmen sen? Slutet av andra filmen är ju för underbart..



Några av mina favorit citat från boken är



"Åh Marilla jag är så glad att jag lever i en värld som har oktober, tänk om man från september skulle ta ett skutt till november, det vore ju hemskt!"



Eller slutet; Gud är i sin himmel, och då blir allting bra till slut.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback